Zinātniskā teātra tiešsaistes izrāde “Zinātnes un mākslas krustpunkti”

skolassoma2Rēzeknes sākumskolas 4.m (24.02.2021.), 1.a (26.02.2021.), 4.a, 5.a, 5.d, 5.m, 6.a un 6.m2 (03.03.2021.) klases skolēni iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros skatījās zinātniskā teātra tiešsaistes izrādi “Zinātnes un mākslas krustpunkti”, kuru piedāvāja: Laboratorium.lv.

Interaktīvā nodarbībā skolēni uzzina, kā mūsdienās zinātne palīdz veidot filmas un teātra izrādes. Par pamatu tika ņemta Latvijas vēsturiskā pilnmetrāžas spēlfilma “Dvēseļu putenis”. Kas nepieciešams, lai radītu ticamus efektus un pēc iespējas precīzāk attēlotu filmā redzamos notikumus.

Skolēni uzzina, kā gatavo mākslīgās asinis, speciālus degošos šķidrumus, kā veido grimu: mākslīgu, elastīgu, reālistisku rētu un mākslīgo ādu. Tā ir māksla un zinātne, ko speciālisti veic aizkulisēs, lai pēc iespējas precīzāk attēlot filmā redzamos efektus. Skolēni aizrautīgi vēroja piecus eksperimentus un saprata, ka, lai eksperiments būtu izdevies, ir nepieciešamas precīzas sastāvdaļas un aprēķini. Uzzināja, ka filmās uzņemas arī kaskadieri. Spēlfilmā “Dvēseļu putenis” ir redzama aina, kā ilgstoši deg cilvēks. Kaskadiera degšanu filmēja ik pēc 2 sekundēm, taču no dažādiem rakursiem. Tad kadri tiek samontēti kopā, un sanāk fragments no filmas. Uzzināja, ka drēbes vispirms sasmērē ar speciālu šķidrumu, taču ādu ar gēlu, kas pasargā no apdegumiem. Visam pamatā, attēlojot degšanu, ir drošība,  precīzas sastāvdaļas un aprēķini! Mākslinieks demonstrēja arī specefektus no citām filmām, piemēram, kā var uztaisīt mākslīgo sniegu (1984. gada tehnoloģija). Daudziem skolēniem izbrīnu radīja tas, ka pilnmetrāžas spēlfilmu “Dvēseļu putenis” filmēja 5 gadus (2014.-2019.), kā arī tas, cik daudz mākslīgo asiņu (10 litri) bija nepieciešams, lai attēlot filmā redzamos specefektus.

Santa atzīst: “Nodarbība bija brīnišķīga! Man visvairāk patika mākslinieka demonstrējums, kā veidot uguni un mākslīgās asinis. Tas bija lieliski! Šajā nodarbībā uzzināju vairāk par fiziku un ķīmiju.”

Markuss: “Man šajā nodarbībā patika, ka mums stāstīja un rādīja, kā veido specefektus, neizmantojot datoru. Man bija ļoti interesanti!”

Marta: “Man vienmēr ļoti gribējās noskaidrot, kā filmā veido mākslīgās asinis un šodien man bija iespēja uz to paskatīties. Es arī uzzināju, kā var likt degt rokai, to neapdedzinot. Man ļoti patika un noteikti vēlos vēl šādas nodarbības!”

Paldies aktierim, ķīmiķim Vladislavam Šavlovskim par aizraujošo, izglītojošo, zināšanām bagāto nodarbību un eksperimentiem, kas ieinteresēja skolēnus!

Paldies Rēzeknes sākumskolas iniciatīvas „Latvijas skolas soma” koordinatorei Gunitai Ozoliņai, Rēzeknes sākumskolas 1., 4., 5., 6. klašu audzinātājām par sadarbību!

Rēzeknes sākumskolas
bibliotekāre/ skolotāja Inta Lāce